Tuesday, March 1, 2011

DIY : Bunge Telur Tissue Versi Origami Paper ( try )

As- Salam ....


Hyeeeee..... yeeeaaaayyyyy !!!! aku berjaya !!
alhamdulilah.. x sia-sia besengkang mate carik step-step
mcm ne nk diy bende ni.. ok, agak susah sebena nye
nak carik step-step dia ... tapi bile dah buat, walawehhh!!
SENAG YA AMAT !! betol.... tak tipu ...

korang penah tengok bunge telur yg kat bawah ni???



source : Seni Qanasuri

ok, first time aku tengok bunge telur ni, aku memg dah betol2
jatuh cinta ngan dia ni.... aku tak tanye la pulak kan ngan tuan
blog tuu, harge dia berape .. sbb aku rase, aku mcm nk diy je...
tapi, bile dapat tahu harge dia dari kalangan group bbf,
mak aihhh..... cancel lah nk oder ngan akak ni.. hehehe...

so, penyelesaiannya : BUAT SENDIRI SUDAH !

susah tau nak cari care-care nk buat dia....
tak banyak yang membantu ... org cakap pakai crepe paper..
ok, aku gi beli crepe paper tuu.. aku beli dua kale ..
dark teqoise ngan merah mak nyah... ehhh.... silap!

hari ahad malam tuu, ku google sampai ke pagi ..
nak cari step dia punye pasal .... tapi x jumpe !!
pastu aku ade perasan kat group BBF aritu, ade sorg blogger
post kan pasal bunge telur ni.. so, aku carik la balik ...
tapi ,,,,,,, KECEWA! aku tak jumpe balik post tuuu ...
sedih sangat !! aku pon, Post la balik pasal bunge tuu kat
wall bbf... tapi mcm takde respon... uwaaa :(

tapi kan........ b2b renee yang help a lot pasal ni....
she first comment .... bagi reference, gune tisu ape...
heeee :) thanks renee..... renee pon suggest gune
crepe paper .... tapi ingat ehh... crepe paper tak sesuai kalo
nak wat bunge telur ni .... teehee :)

so, dah beli crepe paper tuu, aku pon teruskan lah perjuangan
aku buat sendiri bunge tuu ... nak tengok ke hasil nye
bile gune kan crepe paper??????? sedih :(
sbb tak jadik and tak kembang pon !!! geram !!


ce tengok???? hampeh betol rupe ko yunk!

aku pon dah tak tahu dah.... nk gune paper ape laa ekk
nk wat bunge telur ni... pastu balik keje mcm biase semalam...

ku heret tunang p teman carik tissue paper ni....
FRUSTRATED lagi sekali ... x jumpe and takde!!!!
geram je kau ... pastu dah balik umah, potpet potpet
ngan adik aku, tetibe dia hulur paper origami dia wane kuning ...
dia cakap : ce ko try kak... mne tahu jadik kembang sekuntum...

hahahahaha.... i like this part !!!!! menjadik hokeh !!!!

nah, meh tengok hasil nye ... girang sungguh dalam hati ..
penat lelah telah terhasil dengan paper origami je..
ceettttt !





heeee :) first trying !

so, amacam u all.... same tak ? same tak ? ahahahaha.......
ptg ni nak p borong paper origami ngan adik aku ...
pastu nak carik batang lidi, reben, ngan salotep yg selalu
balut kat batang lidi bunge telur... yeeaayyy !!!!

pelik : kretip jugak aku ni kan ! mcm tak caye .. ahaha!
aku buat sendiri tau .. takde sape ajo mcm mne nk buat bunge ni
jadik mcm tuu ... kah kah kah ...

customer first aku : of course la my tunang ! dia dah booking nk 100pcs
ha ha ha .... rezeki kurniaan allah ... terima kasih ya allah..
tak sia-sia mencube kan ...

utk tuto : nnti aku tepek kan ehh .. mlm ni baru nk buat bunge telur
yang betul-betul ... hehe!


32 kepoh-kepoh:

"cikkin" said...

waa..lela..cantik bangat!! nk tutor pliss..
kalo x berjaya nak jad ur 2nd customer aci? hihi..

Unknown said...

Good job ella!!!hurm xsangkakn rpenye guna paper origami pn jadik.tah2 akak tue pn guna yg sme kot.huhu..jgn lpe update tuto eh lps ni.i nk tnjuk kt mber lak.hr suggestkn sorg mber tp die xdpt wt sbb xjmpe tisu paper tu le!sudahnye die wt bunga stokin je.huhu

~ NANA ~ said...

if u berjaya buat, mmg cantek giler la bunga telur u :)

elle's laaa~ said...

cik kin: hehehe... insyaallah.. nnti kite letak tuto .. :) 2nd customer?? boleh,boleh... no hal punyo ...


yumie : tak tahu la pulak dia gune paper ape.. huhu.. kalo gune paper origami, jual lah murah sikit .. ye tak... sbb paper origami bukan mahal no pon.. ahaksss!

elle's laaa~ said...

nana : hehehe.... insyaallah ... teruje ni tau .. alhamdulilah, dapat jugak buat sendiri..

cik3zza said...

sweeeetttt.. nnt jgn lpe wt tuto tauuu.. tp mcm dh xsmpat je kalau sy nk DIY..

norinaomar said...

hi elle..u punya fikiran sama macam saya!saya rasa semua orang adore dengan bunga telur akak ni,saya buat berani je emel dia tanya brape harge..memang sesak napas dibuatnya
bila tanya beli kat mana kertas tisu tu,then dia cuma cakap beli kat kedai kraftangan atau kedai household..
Saya siap termimpi2 lagi bunga telur ni..

elle's laaa~ said...

cik ezza : insyaallah .. akan di tepek tuto di sini ... x sempat ? cik ezza punye majlis bilo ?

Lyena Vee said...

wah!! comel gilerr!! rs nkw at jugak jer. hikhikhik

lovelyadibah said...

mcm best plak DIY kan??nk tgk gak t!:)

dyn said...

cantik la pandai nye lela wat...jgn lupa kasik tutorial hehehe rasa cam nak try gak...

Ajwedding said...

berjaya juga yer ella buat..gud job..ni yg gatai nk buat gak ni

iedaNoor said...

cantikkk...dh lama cari tutorial bga ni..klu senang nk try buat..bleh..?itupun klu ada masa :)

Anonymous said...

akak pon berkenan giler ngan bunga telur tu, siap email tanye regha.. tp x mampu la dik.. dlm youtube ade tunjuk cara DIY bunga tu tp versi omputih,die buat pomander ball..

Unknown said...

comey laaa!yang penting DIY! sungguh kreatif! chaiyoook! ^__^

Mizz Ninie said...

kreatifnyer..jgn lupe letak cara2 nk buat yer..hehe..teringin jugak nk buat..

Xora said...

kena buat tutor ni tau.. bagi idea kat bakal2 pengantin lain nak buat camne, dapat tlg diorang jimat kos gak.

Unknown said...

haha.. ko punya citer kan.. haha.. adoii..

best.. kna tunjuk bleh? .. :D

malynd_anggun said...

heart juge dgn dis bunga telor..nk tuto juge...
thanks for sharing..sharing is caring..eheheh.. :P

oshinz said...

kat mane pulak nak beli kertas origami tu? mesti jadi punye la.

puteriraifana said...

tuto plese, plese.. nk try buat nie..hehe. pndai2 clap2 (~_^)

nolie said...

nolie pernah nak wat bunga camni gak tapi x jumpa tissue huhu..cantik :)

Unknown said...

lela...tolong wat untuk saya leh ahahahahah :p kamu sungguh rajin

{ Miss Syahira } said...

assalamualaikum ella,

saya nak bookmark idea ni. thanks dear for this info. hihi.

Bushra Tajuddin said...

cantek la ella!
pasni bagi tutorial ekk..?? :D

Anis Fendy said...

wah..bunga telur kite pn lbh kurg cmni gak..nanti kite tepek dalam blog ek..hehe..

elle's laaa~ said...

errrkkkk ... banyak nye komen.. hehe, semua suke bunge telur ni he? hehe.. takpe, nnti kite upload vlog tuto diy ni ehh.. :))

Unknown said...

ella buat tutorial tau.nak gak try buat.thanks in advance! ;)

Nurul Farhanah~ said...

bole tk ajar mcne nak buat

NOR ADZLINA AZLIA BT ADNAN said...

blh x tunggukkan toturial lengkap wat bunga nie,,nk belajar jugak,,plzzzz

Puan Rad said...

wah~!! hasilnya sama la.. kalo guna tisu nnt lps majlis dah boleh buang.. kalo origami paper ni tahan kan?? kan?? awk beli kt mne origami paper tu?? kita pon dok mencari material yg sesuai utk buat ni.. ^_^

Azmira Yusof said...

Salam kak boleh xbuat tutorial

berminat sngt nak belajar . ngeh2